S ladou za polární kruh - část II. (zpět na část I.) |
Prohlídka ledovce se stala tvrdou zkouškou našich turistických schopností. Chtěli jsme ušetřit a proto jsme si nezakoupili vstupenky na kyvadlovou lodní přepravu po jezeře směrem k ledovci a vyrazili jsme odvážně
pěšky po pěšině kolem jezera. Zpočátku se to jevilo jako hezká procházka. ![]() Nad skalním masívem se postupným táním vytvořilo jezero, jehož voda si prorazila ve skále široký tunel. Obrovský proud blankytně modré vody se řítil otvorem, padal o několik metrů níž a dál
si prořezával cestu úzkou úžlabinou ve skalách, až o několik set metrů dále končil v jezeře, kolem kterého jsme přišli. Abychom se dostali až k ledovci samotnému a sáhli si na něj, museli jsme ještě překonat monumentálně nahromaděné
kamenné desky, které se váleli v nekonečných variantách kolem celého horního jezírka tak, jak je ta hora ledu za staletí své cesty do údolí nahrnula. Byla to opravdu děsná cesta. Jedině moji synové z toho
měli radost. Absolutně neúnavní skákali z balvanu na balvan a já se za nimi závistivě potácel dál k ledovcovému splazu. Konečně jsme všichni stanuli u té obrovské masy tisíce let starého ledu. I ta malá část,
kterou člověk vidí, je úžasná a cítíte v každém záchvěvu studeného vzduchu tu obrovskou energii a masu ledu. Pokud člověk není jen materialisticky založený ignorant pociťuje posvátnou úctu k tomuto přírodnímu
veledílu. Rychle jsem se z údivu vzpamatoval a začal hledat příhodné místo k zahrabání plechovky Radegasta do ledové tříště. Řeknu vám, že nikde se tak rychle pivo nevychladí a jak chutná po takové
tůře v takovém nádherném prostředí, to si můžete leda představovat. Prostě zážitek, kterému se žádná reklama v televizi nevyrovná. Pivo jsme popili, fotky nafotili, plechovku schovali do batohu a vydali se na cestu zpátky. Ani nevím,
jak jsem se doplazil zpátky k autu. Mám totiž trochu zmrzačenou levou nohu od motorové pily a cesta tak složitým terénem mne vyčerpává. Až po návratu jsme zjistili z orientační tabule, že jsme celkem urazili 18 km! A jako by to nestačilo,
že jsem byl utahaný jako ukrajinec na české stavbě, nemohl jsem nastartovat auto. Ve Švédku i Norsku totiž předpis nařizuje mít rozsvícená světla i ve dne, na což našinec není zvyklý a lehce se stane, že nechá rozsvíceno a odejde si
na 18-ti kilometrovou tůru k ledovci. Naši kamarádi zmizeli za prvním záhybem silnice aniž by si všimli, že mám problémy. Naštěstí jsme se u ledovce a i cestou zpět snažili těžce komunikovat se dvěma mládenci z Francie a tito se nám ochotně snažili
roztáhnout auto pomocí lana. Ale ouvej! Jejich vozidlo bylo poněkud modernějšího pojetí a o nějakém uvázání lana k tomuto automobilu jsme si mohli leda nechat zdát. Ani sebemenší náznak nějakého úvazu, oka nebo
něčeho podobného!
Naše cesta od tohoto tábořiště pokračovala nejdříve zpátky na hlavní tah směrem na Narvik, po kterém jsme se brzy dostali k severnímu polárnímu kruhu. Překročení této rovnoběžky, pokud byjste o tom nevěděli,
je vcelku nezajímavé. Pozastavíte-li se zde alespoň na chvíli a uvědomíte-li si kde vlastně jste a kam směřujete, dostaví se zvláštní pocit určitého zadostiučinění a uspokojení spojeného s tím známým
a zde častým pocitem pokory před všemocnou přírodou. Jinak je zde talířovitá budova v níž je polární muzeum, restaurace, obchod se suvenýry a hlavně pošta s originálním razítkem polárního kruhu. Nelitujte proto
peněz a věřte, že takovou pohlednici hned tak někdo z vašich přátel nedostal! Pro jistotu jsme si také jednu poslali sami sobě domů.Přesně v místě, kde probíhá 660 a 33' severní rovnoběžky, je postaven velký dřevěný kruhový podstavec na kterém
jsou zobrazeny znaky různých měst vždy ve směru ve kterém leží. Poblíž jsme pak ještě objevili pomník vojákům Rudé armády, kteří zde padli za 2. světové války a všude kolem kam jste se jen podívali, stáli kamení
Trolové. Trol je zdejší bájná bytost. Podobá se našemu trpaslíku, ale je podsaditější, má ocas a většinou je komicky ohyzdný. Vyskytuje se v mužské, ženské i dětské podobě a narazíte na něj téměř na každém
kroku. Tak jako u nás hodíte do kašny desetník a tím si zajistíte v budoucnu návrat na krásné místo, tak Norové docílí téhož tím, že položí na sebe několik kamínků a vytvoří tím
malou mohylu. Z dálky to pak vypadá, jako by se to po úbočích kopců jen hemžilo těmi vzpomínanými Troly. Severní polární kruh máme za sebou a řítíme se rychlostí 130 km/h po kvalitní široké silnici
nádhernou krajinou dál na sever. Okrajem míjíme fjord Skjerstad, město Fauske a pokračujeme dál až do Bognes, kde si čekání na trajekt zpříjemňujeme rybolovem v moři. Začalo se připozdívat a tak jsme rychle směřovali dál směrem na Narvik. U tak frekventovaného hlavního tahu se dá jen těžko najít nějaké romantické zákoutí k noclehu. Proto jsme odbočili vlevo k Ballangen, projeli po břehu Ofotfjorden kolem Břstrand a blízko vesnice Djupvik se konečně utábořili na posečené louce s krásným výhledem přímo na sever přes fjord. Tady jsme se s našimi přáteli na druhý den ráno rozdělili. Oni chtěli pokračovat dále na sever, možná až na Nordkapp a my jsme chtěli jen do Andenes. I když večer bylo zataženo, ráno nás probudilo do nádherné podívané. Slunce pomalu zvedalo mhavé cáry ze kterých na druhé straně fjordu čněly jiskřivě bílé vrcholky pohoří Ofoten. Zjistili jsme, že není špatné si přivstat, v klidu snídat a při kávičce se kochat nádherným ránem. Komáři a jiná žravá havět totiž vstává poněkud později a to už jsme byli dávno
na cestě a blížili se k Narviku. Narvik je velký přístav a zdál se nám až příliš industrializovaný a tím k větší prohlídce nezajímavý. Samozřejmě, že to není tak docela pravda. Je zde hodně kulturních i
historických památek, jenže to dá moc práce a ježdění od jedné zajímavosti ke druhé. Omrkli jsme město jen zběžně, nakoupili chleba a pokračovali dál přes Bjerkvik směrem na Bogen. Abych to nezapoměl, co se týká nákupů
čehokoliv, nakupujte pokud možno v supermarketech nebo alespoň větších obchodech. Nikdy ne u benzínové pumpy! Koupíte zde sice všechno, ale například chleba zde dostanete za nějakých 17 norských korun a v supermarketu se nám ho podařilo zakoupit
dokonce za 7 korun!
Zastavili jsme na chvíli u kraje silnice a dívali se tam odkud jsme právě přijeli. Mlha nad mořem se zvedla právě tak vysoko, aby bylo vidět slunce jak se pomalu zvedá od hladiny. Hra světel a stínů v nízké oblačnosti,
černé hory s bílými vrcholky a to vše zalévalo planoucí slunce svým temným rudým světlem. Zima nás brzo zahnala zpátky do aut a tak jsme se vydali zpátky směrem na Strand. V časných ranních hodinách, notně
unavení, jsme objevili kousek vpravo od silnice staré nepoužívané fotbalové hřiště. Ideální místo pro utáboření. Na další cestu se nám podařilo vyjet až někdy po poledni. Zjistili jsme, že hřiště, na kterém jsme
spali, patří k blízkému městečku Buksnes. Dále následoval přístav Strand a přístav L o dingen, kde jsme se tentokráte už opravdu rozdělili s našimi přáteli. Oni jeli dále na sever a my se vraceli trajektem zpátky do Bognes a
stejnou cestou do Fauske, Mo i Rana, Mosj o en, Grong, Steinkjer až do Trondheimu. Odtud jsme se ještě vraceli dále přes Melhus, Horg, Soknedal a v Ulsberg jsme odbočili vpravo do Oppdal a pokračovali dále směrem na Domb a s, abychom si prohlédli jednu z nejkrásnějších
a také nejnavštěvovanějších oblastí Norska.
Je to docela zábavné takto snobským spůsobem se ocitnout v této nadmořské výšce. V blízkosti ledovce je také hezký kemp s velmi dobře vybaveným sociálním zařízením a veřejnou kuchyňkou, kterou jsme využili k uvaření večeře a umytí nádobí. Cesta u ledovce končí
a není kam pokračovat. Tunel prostě vedl pod celým pohořím a přilehlým fjordem. Nedalo se nic dělat a změnili jsme trasu, rozhodnuti využít tohoto "zakufrování" k návštěve Lillehammeru. Po krátké poradě byla stanovena trasa a jelo se dál. Birkjelo, Stryn, Breidablik, Nordberg, Lom, Garmo, Otta, Hundorp a konečně Lillehammer. Cesta až sem byla zajímavá a i město samé stálo za prohlídku, takže už jsme nelitovali toho malého zabloudění. Když už jste jednou v Lillehammeru, byl by hřích nepokračovat přes Gj o vik a Moen do Osla. Hlavní město nás přivítalo nádherným slunným počasím, které jsme využili k prohlídce a drobným nákupům suvenýrů. Jelo se tedy dál. Bj o rketorp, Horred, Veddige, Varberg, Heberg, Halmstad. V Halmstad se nám podařilo udělat dobrou věc tím, že jsme sjeli z hlavního tahu na Markaryd, kde asi v polovině cesty leží vesnice Knäred. Zde u malého
rybníčku bylo naše poslední tábořiště. Krásné místo plné hub pokazil akorát silný noční déšť. Dál už to bylo jednoduché a ráno jsem prostě nasadil kurz směrem domů. Tak jen pro pořádek následoval
Markaryd, Helsingborg, Malmö a Trelleborg. Odjezd trajektu byl až ve 3 hodiny 15 minut. Čas se nám ještě hodil k prohlídce pobřeží, hraní minigolfu a poslední švédské večeři. Dohromady byly tedy náklady čistě na cestování 28 000,- Kč. Když k tomu všemu připočteme ještě nákup chleba a nějakých potravin pro zpestření jídelníčku (například zmrzliny), pár suvenýrů, pohlednic a manželčiny značkové sandály NIKE za 400 NK, dostaneme celkové náklady, které činily 34 000,-Kč. Je to hodně, nebo málo? Představte si, že v autě nesedí jedna rodina, ale parta kamarádů. Pak se dostanete na zajímavější cenu 6 800,- Kč za 21 dní na jednoho a to už není od věci, že? Žádná cestovní kancelář by nemohla této ceně konkurovat a o naprosté svobodě pohybu, který máte se, snad ani není třeba zmiňovat. Návštěva nejpopulárnějšího místa Norska (Cesta trolů a orlů) by pak pro čtyři osoby neměla překročit 5 000,- Kč na jednoho. Návštěva Skandinávie za to opravdu stojí a máte-li zájem o další podrobnosti, rádi se s vámi podělíme o své zkušenosti a zážitky. |